Van Ohope via Waitomo en Auckland naar Paihia

11 februari 2018 - Paihia, Northland, Nieuw-Zeeland

Het is vandaag zondag en ik ben zojuist aangekomen in mijn heerlijke appartementje in Paihia aan de Bay of Islands. Ik blijf hier 5 dagen en dat is een heerlijk vooruitzicht: tas is helemaal uitgepakt en mijn wasje draait. Wat jammer is, is dat het weer totaal is omgeslagen. Sinds vrijdag regent het vrijwel constant, máár de temperatuur is heel aangenaam, zo’n 26 graden. Een ander minder vooruitzicht is, dat een nieuwe cycloon zich aan het ontwikkelen is met de fraaie naam Gita. Of deze cycloon Nieuw Zeeland gaat aandoen is nog onzeker. Ook wat het weer betreft , ben je hier écht in een ander deel van de wereld. Niks code rood of geel en Wester storm....

De laatste dagen waren heel relaxt. Op mijn weg naar het noorden heb ik 2 plaatsen aangedaan. Eerst Waitomo en daarna Auckland.

In Waitomo heb ik een bezoek gebracht aan de z.g. Glowworm Caves. Prachtige grotten, die bekend staan om zijn gloeiwormen. Eigenlijk zijn het larven van kevers, die licht geven om andere insecten aan te trekken en op te peuzelen. Iets dergelijks had ik vorig jaar al in Te Anau gezien. Maar deze keer waren de grotten veel groter en indrukwekkender. Duizenden gloeiwormen bevolken als een sterrenhemel het plafond. Helaas mag je geen foto’s nemen, dus ik kan jullie niet laten zien hoe dat eruit ziet. Via de link https://www.youtube.com/watch?v=JC41M7RPSec&sns=em kun je een ietwat vertekenende indruk krijgen. Maar mooi blijft het.

Waitomo Village op zich stelt niet veel voor: er zijn een paar hotels en andere soort accomodaties, een paar restaurants, een soort winkel van Sinkel en een I-site (=lokale VVV). Het is allemaal zo klein, dat ik hier alles te voet kon doen.

Toch komen busladingen (met veel Chinese) toeristen (voor mijn smaak té veel) naar deze plek om de enorme druipsteen-grotten én zijn gloeiwormen te bewonderen.

Na Waitomo ben ik verder gereisd naar Auckland. Nu ben ik niet zo van de grote steden in NZ, maar deze stop was heel aangenaam.

Auckland is de grootste stad in NZ. Van de 4.4 miljoen inwoners woont 1/3 hier. Auckland heeft niet echt een centrum, maar is eerder een conglomeratie van voorsteden. Ik had het geluk om 2 nachten door te brengen in een heel sfeervol huis uit 1900 in Mount Eden: een soort dorp in de grote stad met veel gezellige winkeltjes en restaurantjes. Beetje Europese sfeer zelfs. Omdat het de hele dag regende, was er geen betere plek om naar toe te gaan dan het fantastische Auckland War Memorial Museum. Veel aandacht hier voor de Maori geschiedenis en cultuur, waaronder een performance van de haka, bij velen zeker bekend. Ik begrijp heel goed, dat Abel Tasman, toen hij NZ bereikte, niet aan wal durfde te gaan. Ik heb voor de liefhebbers een kort filmpje opgenomen.

De komende dagen heb ik een aantal tourtjes gepland. Morgen naar Cape Reinga, het uiterste noordelijke puntje van NZ. Mijn wekker staat op 6.00 uur!

1. Evelien:
    11 februari 2018
    Heerlijk voor je om 5 dagen op dat mooie plekje te kunnen blijven ! Jammer van het slechte weer . Ik duim voor je dat de volgende cycloon jullie niet bereikt !
  2. Najla:
    Hopelijk valt het mee🤞!!
  3. Wil:
    11 februari 2018
    Het appartement ziet er gezellig uit Najla. Wij zagen het filmpje van de gloeiwormen - lijkt mij ‘life’ best indrukwekkend.
    We zullen duimen voor zon en dat Gita NZ niet aandoet.
    Krijg je nog iets mee van de Olympisch spelen?
    Liefs Gert en Wil
  4. Ans ballast:
    11 februari 2018
    Lekker vijf dagen doen wat je leuk lijkt. Ik hoop voor je op een beetje droog weer.
    Je ziet weer enorm veel.
    Moe van alle indrukken.
    Sven heeft net goud op de 5000 mtr.
    Hoe is het tijdverschil.?
    Hier fris. Geniet nog even verder en dikke kus van ons.
    🍀🍀
  5. Bert en Wilma Ouwehand:
    Hallo Najla,
    Ook wij genieten met je mee.
    Kregen zojuist een foto van een vriendin die in Waitomo is, dezelfde die jij ook maakte.
    We beleven je reis dus dubbel!
    Groetjes Bert en Wilma Ouwehand.
  6. Geeke:
    11 februari 2018
    Heerlijk 5 dagen niet trekken! Hopelijk knapt het weer op. Maar jij geniet toch wel!
  7. Najla:
    11 februari 2018
    Het is even afwachten met het weer. Er is hier heel veel te doen.
    En als het heel slecht wordt, zijn daar nog de OS! Hier wordt heel veel uitgezonden. Vanavond Sven de 5000m zien winnen! Topprestatie weer. Net als de dames gisteren👍
  8. Ilona:
    11 februari 2018
    Alle voorgangers wensen je hetzelfde als ik ook bedacht had. Je geniet. Fijn!!
  9. Gerda en Per Bibow:
    11 februari 2018
    Lieve Najla, we kunnen ons voorstellen hoe je het hebt daar in Pahia sinds we daar zelf waren een jaar geleden. Lange tocht naar Cape Reigna. We hopen dat het weer je goed gezind is. Misschien nog een tocht met de dolfijnen of naar Russell of Waitangi? Genoeg te doen daar. Wij genieten van je blog! Liefs P en G.
  10. Najla:
    12 februari 2018
    Ga morgen naar de Kauri giants, de dag daarop zeilen en mijn laatste dag hier naar Russel en de Waitangi grounds & museum.
    Vandaag geluk gehad met het weer🍀! Zelfs met zon op het strand!!☀️
  11. Janny:
    12 februari 2018
    Najla, weer een boeiend verhaal.
    Fijn, dat je geluk had met het weer☀️
    Hopelijk blijft Gita in haar mand 💨
    Geniet verder van je mooie reis.
  12. Najla:
    12 februari 2018
    Gisteren (voor jullie nog vandaag...verwarrend hè)) ondanks regenachtig begin, prachtige zonnige dag gehad. Vannacht regen en onweer. Dus goede timing👍! Vandaag maar weer afwachten...
  13. Jan & Liesbeth:
    12 februari 2018
    Wat een indrukwekkende grotten.
    Lees nu in alle rust nog eens jouw heerlijke verhalen en verken ik nwzl via Google,
    vanuit mijn bed in het Radboud, alwaar ik vandaag en morgen verblijf.
    Najla, Geniet van de rust periode de komende dagen met hopelijk mooi foto weer. 🌞🍷
  14. Najla:
    Radboud?????
  15. Trudy:
    12 februari 2018
    Je hebt weer zo,n goed verhaal gestuurd!!! Dank je wel.
    Ik wens je nog heerlijke dagen toe met wel wat beter weer.
    Het filmpje heb ik net gekeken,angstaanjagend vind ik.
    Liefs Trudy
  16. Ruud:
    14 februari 2018
    Prachtige belevenissen weer!
    Wij genieten hier ook volop mee van jouw reis en van de OS. Tot nu toe vijf afstanden geschaatst en vijf gouden medailles en nog de nodige andere, waaronder twee zilveren bij het shorttracken. Het gaat hartstikke goed met #TeamNL! En met jou ook zo te zien!!!
    Blijf genieten en blaas die storm maar weg. Er wacht hier een Storm op je, als je weer thuis komt!!! ;-)
  17. Najla:
    14 februari 2018
    Zo leuk om straks kennis te maken met Storm! Volgens mij doet ie het super goed.
    Vandaag alweer laatste dag in Paihia. Morgen door naar Wiheke Island bij Auckland. Geef Storm alvast een knuffel van me.