Van Kapiti Island naar Ohakune

30 januari 2018 - Ohakune, Nieuw-Zeeland

Na de stad achter me gelaten te hebben, ben ik met trein, bus en ferry op Kapiti Island beland. Een natuurreservaat, dat door Maori families wordt beheerd. Er wonen maar 3 mensen permanent. Om er te komen heb je een ‘permit’ nodig en per dag worden er slechts een beperkt aantal bezoekers toegelaten. Bovendien is een verblijf hier aan een aantal strikte regels verbonden, zoals geen BBQ’s o.i.d., geen kaarsen branden, op de paden blijven, zuinig met water zijn etc.

Dit eiland is vanwege zijn natuurbehoud heel bekend bij Nieuw Zeelanders én buitenlanders. Ik heb hier meer dan één gast gesproken, die een bezoek aan Kapiti Island heel hoog op zijn/haar bucketlijst had staan. Zelfs Prins William is hier geweest. Persoonlijk had ik hier geen enkel idee van, dus voel me nog meer bevoorrecht dan ik al was.

Er is op het eiland maar één Lodge met 3 houten huisjes en 2 grote tenten. Ik had het geluk om in een tent te mogen slapen. Wel een luxe tent hoor, dus het was een soort ‘glamping’: er stond een heerlijk 2-persoons bed in met voldoende dekens, kussens etc. Had zelfs een terrasje met zitje en een eigen houten buiten toiletje. Kamperen á la Najla dus, Ruud.

Slapen op deze bijzondere plek was echt geweldig. Soms, als ik even wakker was, hoorde ik inheemse loopvogels zoals de weka en takeha rondom mijn tent scharrelen. (Er zijn in NZ nergens gevaarlijke dieren, dus dat is wel geruststellend, want ben in dat opzicht beslist geen held...). ‘S Ochtends bij zonsopgang kreeg ik een aanzwellend concert van talloze andere vogels, die ik natuurlijk absoluut niet herkende. Dit en het geruis van de zee was het enige, dat ik hoorde. Denk daar nog een bijna volle maan bij en een prachtige sterrenhemel (want geen lichtvervuiling), dan waan je je toch een beetje in een  paradijsje. En dat op ongeveer een uur afstand van Wellington.

Behalve de vele andere soorten inheemse vogels, lopen er ook nog zo’n 1400 kleine gespikkelde Kiwi’s rond. Omdat het nachtdieren zijn, hebben we 2 avonden, tijdens een wandeling met een gids, geprobeerd om er één of meerdere te spotten. Maar helaas: heb hun lokroep gehoord en het geritsel van hun stappen in het gebladerte onder de bomen, maar gezien...nee dus.

Mijn volgende stop was Peka Peka, aan de overkant van Kapiti Island, waar ik bij Robyn logeerde in haar schitterend gelegen huis aan de kust. Even de duinen over en je was op een prachtig, vrijwel verlaten, breed zandstrand.

Omdat ik die dag de enige gast was, ben ik eigenlijk steeds met haar opgetrokken. Eerst lekker aan de koffie, elkaar leren kennen en vervolgens heerlijk afkoelen in de zee (super aangenaam water, omdat het al dagen achtereen zo’n 28 graden is). Intussen draaide de wasmachine mijn eerste wasje van deze reis. Bij terugkomst een lekker koud wijntje, terwijl Robyn de avondmaaltijd klaar maakte. Vervolgens weer terug naar het strand voor een wandeling en opnieuw een duik in de zee bij een spectaculair mooie zonsondergang en (bijna) volle maan.

Ik heb daarna als een roos geslapen!!

De andere ochtend, na een top ontbijt, moest ik alweer afscheid nemen van deze bijzondere, geestige en gastvrije vrouw, die bijna als een vriendin voor me was. Hebben heel wat afgelachen. Ben op mijn zwerftocht door NZ zelden zo verwend!

Met een tas schone was, een lief cadeautje én een fles witte wijn vertrok ik naar het station van Paraparaumu, om daar verder te reizen met de Kiwi Rail, een lange afstandstrein, die in 11 uur van Wellington naar Auckland rijdt.

Ik ben na zo’n 4 uur in Ohakune uitgestapt, want morgen staat de Tongariro Crossing op mijn programma, een 8 uur durende wandeling van 19 km langs 3 actieve vulkanen!

Ben heel benieuwd hoe ik dat zal ervaren.

1. Geertje Timmers:
    Ha Najla,
    Wat een bijzonder verhaal heb je geschreven. Wat een mooie belevenissen op dat eiland. Wat een geluk, dat dat nog bestaat en dat je hebt mogen ervaren hoe het voelt om op zo'n prachtplek te zijn. De foto's zijn ook prachtig. Leuk hoor om zo mee te genieten van jouw reis. Geniet ervan!
  2. Ans ballast:
    30 januari 2018
    Wat een leuk verhaal. Heel bijzonder om op die plaatsen te komen. (Tweede Floortje )
    Nu de wandeling best veel 19 km.
    Fijn dat mooie weer om zoiets te doen.
    Geniet lekker verder en heeeeel leuk weer iets gehoord te hebben en zeker de manier zoals je het schrijft. Lffs Ans xxx
    Slaap je nu??
  3. Najla:
    30 januari 2018
    Nog niet, Ans. Het is hier iets over 9, maar dan ‘s avonds. Kruip wel lekker vroeg in bed om morgen fit te zijn.
    Om 5.45 gaat mijn wekker. Wordt een spannende dag!
  4. Evelien:
    Hoi Najla ,
    Wat fijn dat je geniet en wat heb je prachtig weer !!! Heerlijk om zo met je mee te reizen !
    Het wordt een pittige wandeling , maar van Lydia hoorde ik dat ie zeker de moeite waard is !
  5. Dorine Verweij:
    30 januari 2018
    Wowwww!!! Wat een ontzettend mooie belevenis moet dan zijn geweest op het eiland en aan het strand. En zie je helemaal zitten in die glamour tent.
    Goede reis verder, tot het volgende verslag en geniet ! Xxx
  6. Gerda en Per Bibow:
    30 januari 2018
    Wat een paradijsje Najla! Fantastisch. Had er ook ooit van gehoord, ook niet van de andere reizigers die we zijn tegengekomen. Maar je hostess was niet Maori neem ik aan? Prachtige foto’s.Goede reis verder en kijken wij uit naar je volgende verhaal. Wij vonden Tongariro een hoogtepunt! Liefs van P en G.
  7. Najla:
    30 januari 2018
    Ja, de de hosts zijn Maori, Gerda. Dat maakt het ook nog weer zo bijzonder.
  8. Kitty jalink:
    30 januari 2018
    Oh Najla, wat prachtig allemaal. Echt heerlijk jouw verslag te lezen na een lange werkdag. Gewoon even lekker wegdromen al kijkend naar die foto's.
    Ik verheug me al op je volgende verslag. Veel liefs, Kitty
  9. Klazien:
    30 januari 2018
    Heerlijk om mee te kunnen genieten van jouw prachtige reiservaring! Nog heel veel moois toegewenst!
    Groetjes Klazien
  10. Jan:
    Ha Najla,

Elf uur van Wellington naar Auckland! Ik ben meteen eens op de kaart gaan kijken, want ik had geen idee van de afstanden. Dat is wel iets anders dan van Maastricht naar Groningen!
    We blijven je op de voet volgen. Veel plezier nog!
  11. Titus:
    31 januari 2018
    Najla, het lijkt net of we live met je mee reizen! Zo beeldend geschreven! Wat een pracht reis weer!
  12. Ruud:
    2 februari 2018
    Ja, dat dacht ik al, Najla en kamperen, dat moet wel “glamping” zijn! Kamperen voor prinsesjes!!! 😜
    Gelijk heb je hoor, laat je maar lekker verwennen!!! 😘