Onderweg naar het Noordereiland

23 januari 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Maakte ik vorig jaar, op weg naar het Zuidereiland nog een 2-daagse tussenstop in Hong Kong, dit keer, op weg naar het Noordereiland, doe ik hetzelfde, maar dan in westelijke richting, in San Francisco.

Het bevalt me goed. Ik knip de lange reis naar DownUnder in 2-en en wen zo al een beetje aan het tijdsverschil.

Het weer is aangenaam, de zon schijnt en met zo’n 14 graden is het heerlijk om hier na een paar jaar opnieuw rond te lopen en te genieten van deze bijzondere stad aan het water. Met de Hop-on-Hop-off bus rij je in 2,5 uur tijd langs alle attracties en kun je uitstappen waar en wanneer je maar wilt.

Ik slenter over Fisherman’s Wharf, bekijk de zeeleeuwen ofwel ‘sea-lebrities’, die boven op elkaar gepropt liggen te genieten van het zonnetje. Loop over de Golden Gate Bridge en zie Alcatraz liggen. Het Golden Gate Park, groter dan Central Park in New York. En niet te vergeten Haights Ashbury, de hippie-wijk van San Francisco, waar o.a. Jimmy Hendrix nog heeft gewoond.

Terwijl ik dit eerste verslag van mijn NZ- reis schrijf, zit ik in Brenda’s, een heel gezellig, industrieel ingericht en zeer trendy aandoend restaurantje in de wijk Tenderloin in San Francisco. Lekkere jazzy-achtige muziek op de achtergrond. Ik ga nu ontbijten en jullie liggen waarschijnlijk inmiddels op één oor.

Iets verderop is mijn hotel: prima, schoon, van veel gemakken voorzien en ook best modern ingericht.

Ik ben hier zondag aangekomen en al aardig thuis in deze toch wel wat afwijkende buurt, op zo’n 15 min lopen van het centrum.

Om eerlijk te zijn was dat in het begin echt niet zo. Voelde me hier eerder ongemakkelijk toen ik  de omgeving ging verkennen, zoveel zwervers, verwarde en gehandicapte personen kwam ik onderweg tegen. Liggend op een bankje, zittend in een portiek of met een groepje bij elkaar op een beschutte plek. Soms snuffelend in afvalbakken naar iets van hun gading.

Toen ik in het hotel vroeg of het wel veilig was om naar het centrum te lopen, kreeg ik als antwoord: “ Ja hoor. Alleen ‘s avonds is het wel verstandig om een taxi te nemen.”

En ze hadden gelijk. Deze mensen aan de zelfkant van de Amerikaanse maatschappij vallen je totaal niet lastig. Soms vraagt iemand je om wat klein geld, maar dat is het dan ook wel. En nu, na hier een paar dagen te zijn, ben ik ook gewend aan dit andere straatbeeld. Een straatbeeld, dat je ook op andere (toeristische) plaatsen in de stad aantreft.

Op Fisherman’s Wharf b.v. zag ik op een hoek een straatmuzikant zingen en spelen. Een soort Stevie Wonder met een niet onverdienstelijke stem. Om hem heen een groepje zwervers. Ze stonden mee te zingen, te swingen en met zichzelf te dansen. Een vrolijk maar ook een treurig beeld.

Ik heb geprobeerd om erachter te komen waarom er hier zoveel zwervers zijn en de antwoorden die ik kreeg varieerden. De stad San Francisco zou redelijk goed voor hen zorgen, er zijn voedselbanken en het klimaat is hier aangenaam om op straat te overleven. Dit zou zwervers van elders aantrekken, want hun aantal neemt ieder jaar toe.

Maar Barbara, een vrouw met wie ik gisteren bij Brenda’s in gesprek kwam was duidelijk. “Dit gebeurt, wanneer je belastingen verlaagt en niet voor deze mensen zorgt. Ik schaam me, dat ik een Amerikaanse ben.”

Bij het verlaten van mijn ontbijttentje staat even verderop alweer een lange rij daklozen te wachten bij de voedselbank.....

Vanavond vlieg ik door naar Auckland en daarna naar Wellington. Dan begint mijn NZ-reis, deel 2 pas echt.

I

1. Ilona:
    Lieve Najla,
    Inderdaad op één oor maar omdat ik de slaap ff niet kan vatten in ons rommelige huis in Italie lees ik jouw verslag met veel plezier. Heb je door de drukte die we hier beleven helemaal geen goede reis gewenst maar bij deze.
    Je foto’s zijn alweer prachtig en inderdaad de mensen die op straat leven zijn wellicht soms wel opgevrolijkt door muziek maar het is een droevig bestaan. En dat in 2018.
    Het is één van de onbegrijpelijke dingen in deze wereld.
    Gelukkig staat daar tegenover dat er in dezelfde wereld zo veel moois te beleven is en wij ook daarvan mogen genieten.

Italie is een heerlijk land en zoals Christine ( een nieuwe Nederlandse kennis uit ons dorp ) steeds zegt: laat het over je heenkomen, het is wel Italie....
    Uiteindelijk komt onze verbouwing van de badkamer wel goed maar wanneer het af is? onze Noorse werker is inmiddels zo veritaliaaanst met zijn lange Pranzo ( het verplichte thuis lunchen) dat het echt niet af is als wij morgen weer naar huis vliegen. We gaan straks maar vrolijk een taartje eten om Roels verjaardag te kleuren.

Lieve wereldreizigster, ik geniet van jouw verhalen, zelfs midden in de nacht en ik bewonder de foto’s.
    Tot snel en ik hoop op weer zo’n mooi vervolg.
    💋
  2. Najla:
    Lieve Ilona,
    Ik denk, dat je voor zo’n verbouwing in Bella Italia een engelengeduld moet hebben. Je zou er een boek over kunnen schrijven. Maar uiteindelijk wordt je ‘rommelige huis’ dat mooie paradijsje.
    Hoop dat je nog een paar uurtjes kunt pakken. Feliciteer Roel van mij en geniet van het heerlijke taartje😉!

Zit op het vliegveld en hoor mijn vlucht aangekondigd. Vliegtijd van 13.05 naar Auckland....
    Ik ga straks ook even slapen en dan is het bij aankomst ineens 25 januari!
    Liefs🍀
  3. Ans ballast:
    24 januari 2018
    Leuk om die mooie stad weer te zien denk ik. Wij vonden het ook geweldig.
    Leuk dat je redelijk weer hebt om iets te ondernemen. En nu op naar het grote begin.
    Super leuk om iets gehoord te hebben en geniet weer van je mails zoals ze geschreven worden super!!!
    Lffs Ans
  4. Wil:
    24 januari 2018
    Wat een prachtige beschrijving van je belevenissen tot nu toe Najla! Goede vlucht naar NZ. Liefs Wil
  5. Dorine Verweij:
    Hi Najla!
    Fijn te lezen dat je eerste dagen van je reis goed zijn bevallen.
    Leuk om via jouw ogen en beschrijvingen mee te reizen!
    Hopelijk ben je de lange reis naar NZ goed doorgekomen en ik kijk nu al uit naar je volgende verslag.
    Heel veel plezier en pas goed op jezelf daar zo ver weg.
    Dikke X
  6. Evelien:
    24 januari 2018
    Dank je voor je verhaal over SF . Wat een mooie foto's ! Nu ben je , als het goed is , in NZ aangekomen . Het grote avontuur gaat beginnen !
  7. Ruud:
    Mooie foto’s!
    Frisco lijkt me echt de moeite van een bezoek waard. Hup, op de bucket list USA.
    Hoop dat je een rustige vlucht hebt (gehad) naar NZ en kijk uit naar nieuwe verslagen!
    😘
  8. Geeke:
    24 januari 2018
    Wat een mooi verhaal weer van je belevenissen! Wij hebben net een wandeling gemaakt langs het strand van Texel met code rood. We werden bijna omgeblazen. Fijne reis verder.!
  9. Janny:
    24 januari 2018
    Dank voor je eerste verslag en je mooie foto’s .De slotjes op bruggen hebben we ook in Parijs en Bamberg gezien.Het is dus internationaal .Najla een mooie reis verder in NZ.🍀
  10. Nelly:
    24 januari 2018
    Heerlijk om weer mee te genieten van je beeldende verhalen en je prachtige foto's !
  11. Jan & Liesbeth:
    24 januari 2018
    Een boeiende weergave van jouw eerste belevenissen deze reis met fraaie foto's.
    Zo genieten wij volop met jou mee. Tot later!
  12. Gerda en Per Bibow:
    24 januari 2018
    We waren natuurlijk al weer benieuwd naar je eerste blog! Interessant om in een ander deel van SFO te logeren dan het ons bekende. Ik bewonder je moed om alleen opstap te gaan en zijn we benieuwd hoe je de invlucht in Wellington zult ervaren. Toen wij overvaarden naar Picton zagen we de vliegtuigen binnenkomen en zag het er spannend uit. Net zo iets als HKG vroeger! We leven weer met je mee en kijken weer uit naar nieuwe belevenissen. We hopen in elk geval dat je weer zult genieten van je vakantie op het Noorder Eiland.
  13. Trudy:
    25 januari 2018
    Lieve Najla,dank voor je goede verhaal over SAN Francisco!
    Het komt me bekent voor,ik ben daar met Peter ook geweest. Dat is al 15 jaar geleden maar toen waren er ook al behoorlijk veel zwervers.
    Ik vond het een mooie stad, een beetje Europees.
    Heel verstandig,dat je een goede tussen stop hebt gemaakt.
    Ik hoop,dat je goed aangekomen bent op de volgende bestemming!
    Heerlijke reis verder. Liefs Trudy